Follow on Facebook

Saturday 24 August 2013

Clinical Posting

Assalamualaikum.

19 August hari tu, start dah clinical posting. Alhamdulillah. Angan-angan menjadi kenyataan. Dapat jugak aku ber-praktikal dekat Hospital. Praktikal kali ni dapat dekat Hospital Seberang Jaya, Penang. 1st day praktikal memang "blurrr" sebab tak tahu nak buat apa dekat department fisioterapi tu. Hari pertama tu jugak lah kena buat Assessment dekat patient. Maklumlah dapat dekat Outpatient. Kawan-kawan yang lain semua dapat dekat wad. Mula-mula tu, memang kaku la nak tanya soalan. Selamat ada juga CI yang tolong. Akhirnya dapat jugak treat patient dekat Radial Styloid. Kesian tengok patient tu. Carpal bone dia fracture, dengan joint stiffness lagi, muscle tighness.

Dah settle semua tu. Petang tu pulak Miss Mary suruh aku handle patient stroke. Alahai, neurological. memang slow la sikit otak ni nak berjalan. Dengan tak study apa pun sebelum praktikal. Tambah pulak cuti raya. Memang raya sakan la. Patient stroke tu Miss Mary suruh aku handle sampai aku habis praktikal. Wahhh. Tak sangka. Memang kelebihan la jugak aku ni. Alhamdulillah. Banyak pengalaman dapat dekat hospital ni. Instrument nak treat patient pun banyak. So, minggu ni aku belajar banyak la. Assessment tu tak yah tanya la banyak mana. Dalam sehari purata 5 patient kena handle. Maknanya 5 Assessment la tiap2 hari.

Letih tu memang letih, tapi best la ilmu banyak masuk. Apa-apa pun minggu ni dah habis. Ada lagi 7 minggu to go. Whoaaa. Memang lama la. Masuk pukul 8 pagi, balik pukul 5 petang. Nahh! Memang macam kerja dah ni. Tp, yang peliknya, nak ja aku complaint. Praktikal ni, tak kan tak dapat elaun 1 sen kot. Biasalah, swasta, bukannya government kan. Yang penting, ikhlas buat kerja, puas hati, tambah ilmu dah cukup bagi aku. Duit tu, mana-mana pun boleh cari. Sekarang, baru la boleh update blog, kalau tak busy ja minggu ni. Bak kata abah, dia mesej aku time aku kat hospital. "Biasalah, bukan senang nak senang" Terima kasih ayahanda. Kata-kata semangat semua tu.

Andy

No comments:

Post a Comment