Follow on Facebook

Tuesday 16 July 2013

Clavicle Talk

Assalamualaikum.

Alahai ketagih pulak nak taip malam-malam ni. haha nak buat macam mana, new hobby. Topik kita malam ni pasal 'clavicle'. Apa itu clavicle? mesti ada yang tak tahu kan. Semalam ada sorang future doctor tanya about problem on her clavicle. Dia rasa sakit, nyilu sangat dekat bahu dia.

Doc : abg physio~
me : Yaa doctor
Doc :dah belajar pasal tulang2 ke?
me : Sikit la. Ingat2 lupa.
Doc : ni tulang bahu rasa tajam sangat!
me : Tajam kenapa pulak? Jatuh ke? lateral ke medial scapula?
Doc : Clavicle
me :Sakit teruk x?
Doc : still ok but tajam yg kurang enak huhu
        T-A-J-A-M
me : I still didnt get ur point. Hee. Memang lateral clavicle tajam. Untuk org kurus
Doc : oh yeke? tahan jela
Me : Maybe cara awk tido tu xbetol
Doc : Ya setuju
Me : Yup! Time tdoq tgn tu jgn letak atas kepala sgt. Nanti darah xleh jln ke tgn. Kesian tgn. Then kebas. Tido baring sudah!
Doc : -setuju acano tau kita tido gitu ni. hahaha. terimakasih abg physio
Me : Psychological la! haha sama-sama doctor.

Mula-mula kita cerita pasal clavicle ni dulu. Dia ada 2 bahagian kiri dan kanan. Terletak dekat bahu kita. Nama selain clavicle adalah 'collar bone'. Dia ni connected dengan 'scapula' dan 'sternum'. Menarikkan ciptaan yang Maha Esa.

Sebab-sebab kenapa sakit dekat situ adalah kerana waktu anda tidur, secara tak sedar atau suka atau tabiat. anda letakkan tangan anda atas kepala. nak jadi superman pun bukan time tidur. hahaha. Disebabkan selalu buat macam tu, 'humerus' akan bersentuhan dengan 'acromion process' dan clavicle. lama-kelamaan ia bergesel dan akan sakit. Sebab tu la rasa nyilu ja. Bila tangan selalu di atas kepala sambil tidur, darah dalam badan tak sampai ke tangan.(blood cannot spread to other body part) Urat darah. Cuba angkat tangan dan hold it lama-lama. dia akan rasa kebas, sakit, dan lenguh dekat tangan. Muscle pun akan rasa sakit, macam kita angkat benda berat lama-lama.

So, kepada sesiapa especially that doctor comel yang  hobinya suka tidur macam tu. Sebaiknya biasakan tidur baring, tangan disisi atau pun tidur mengiring. Sakit-sakit badan pun akan kurang time tidur. Ini adalah dari segi pandangan, apa yang saya belajar dan logik akal saya. Kalau ada solution yang lebih baik lagi, sila beri tunjuk ajar. Tak salahkan kalau kita nak share sesuatu ilmu kepada semua. Hihi. :D

Ini adalah gambar about our bone.



"Best belajar pasal tulang-tulang ni!"

andy


No comments:

Post a Comment